Skaidrību “Beverīnas” traģēdijā ieviesīs ūdenslīdēji

Atbildīgo dienestu, zvejnieku un citu iesaistīto liecības, aprakstot kuģa “Beverīna” traģēdiju, līdzinās bumbiņas mētāšanai no viena laukuma puses uz otru. Neviens nejūtas vainīgs par “Beverīnas” nogrimšanu otrdienas vakarā.

“Beverīnas” apkalpi ceturtdien meklēja viens Nacionālo Bruņoto spēku (NBS) un viens robežsargu helikopters. Panākumi līdz pulksten 18 – nulle. Darbu, tiklīdz uzlabotos laikapstākļi, gatavi veikt ūdenslīdēji. Ceturtdien tas nenotika. Nebija arī zināms, kuri ūdenslīdēji dotos jūrā pie nogrimušā kuģa – Liepājas Ūdenslīdēju skolas vai konkrētu kuģu komandu locekļi-ūdenslīdēji, “Kursas Laikam” apstiprina NBS pārstāvis Uldis Davidovs.

Uzsāk kriminālprocesu
Liepājas pilsētas un rajona Policijas pārvalde (LPRPP) uzsākusi kriminālprocesu pēc Krimināllikuma 21. nodaļas “Noziedzīgi nodarījumi pret satiksmes drošību”. Krimināltiesību eksperts Andrejs Judins pauž, ka jaunais Krimināllikums ļauj kriminālprocesu uzsākt pēc nodaļas, nevis konkrēta panta. “Tas nozīmē, ka viņiem ir zināms tikai virziens. Pēc tam var konkretizēt pantu, var ņemt pantu arī no citas nodaļas. Pašlaik viņi uzskata, ka tuvāk ir kuģa ekspluatētāju vaina,” skaidro A. Judins.

Kuģa nogrimšanu savas kompetences robežās pārbaudīs Latvijas Jūras administrācija. Liepājā ieradies administrācijas direktora vietnieks Arturs Brokovskis. Ja izmeklēšanas rezultātā atklāsies nepieciešamība veikt darbības iespējamu nelaimju novēršanai nākotnē, varētu tikt veiktas izmaiņas kuģu uzraudzībā, ceturtdien no rīta intervijā Latvijas Radio pauda Latvijas Jūras administrācijas valdes priekšsēdētājs ir Ansis Zeltiņš.

Glābšanas laivā neviena nav
Otrdien pulksten 16.40 tika saņemta informācija par dzinēja apstāšanos “Beverīnai”. Ostas speciālisti ziņo, ka kuģis atteicies no Jūras spēku palīdzības. “Beverīna” palīgā gribējusi gaidīt kuģi “Gints”. 18.03 “Gints” uzsācis “Beverīnas” vilkšanu uz ostu, pulksten 18.24 uz notikuma vietu devies Jūras spēku kuģis “Virsaitis”. Lielā vēja dēļ “Beverīnu” un “Gintu” neielaida Liepājas ostā. Šo faktu apstiprinājis arī aizsardzības ministrs Vinets Veldre, taču Liepājas ostas kapteinis Eduards Raits to kategoriski noliedz. Pulksten 20.55 “Gintam” rodas tehniskas problēmas un vilkšana tiek pārtraukta, pēc stundas “Beverīnai” pietuvojas “Virsaitis”, operācijas laikā pazūd radiosakari.

Pulksten 22.05 “Beverīna” apgāžas uz sāniem un strauji nogrimst. No “Virsaiša” tiek nomesti glābšanas riņķi, glābšanas plosts un sākta cilvēku meklēšana. Glābšanas operācijā tiek iesaistītas papildu vienības – Valsts robežsardzes patruļkuģis “Tiira” un Zviedrijas krasta apsardzes glābšanas helikopters. Trešdienas rītā netālu no Ziemupes jūras krastā atrasta izskalota glābšanas laiva no kuģa “Virsaitis”. Atrastas arī citas izskalotas mantas, par ko policijas darbinieki ziņojuši jūras spēkiem.

Vecums nav iemesls
Kuģa “Beverīna” un SIA “Baltic Fish” īpašnieks Igors Fikss noraida apgalvojumu, ka uz “Beverīnas” nav bijis glābšanas līdzekļu. Pēc viņa teiktā, kuģis bijis tik labi aprīkots kā neviens cits viņa kuģis. Kuģa īpašnieks nevēlējās komentēt, ko tieši kuģis jūrā darījis un vai tas bijis apdrošināts. ““Beverīna” ir 36 gadus vecs kuģis, taču tas nenozīmē, ka tas ir nelietojams un tā vecums būtu vainojams bojāejā,” informē Jūras administrācijas sabiedrisko attiecību speciāliste Sarma Kočāne.

Kuģiem, tāpat kā automašīnām, reizi gadā veic tehnisko apskati. “Beverīnai” tehniskais novērtējums veikts 2007. gada oktobrī un klaji trūkumi toreiz netika konstatēti. S. Kočāne ziņo, ka kuģim 2003. gadā nomainīts dzinējs, tāpēc nav skaidrs, kādu iemeslu dēļ tas apstājies. Tāpat rekonstruēts arī kuģa korpuss, tāpēc nav skaidrs arī, kā šajā atjaunotajā daļā radās sūce. Pārbaudes laikā uz kuģa bija viss nepieciešamais glābšanas ekipējums. Taču izskanējušo informāciju, ka nelaimes brīdī uz kuģa nav bijis ne glābšanas vestu, ne plosta, pārbaudīs īpaši rūpīgi. Ja šī ziņa apstiprināsies, tas būs ļoti nopietns pārkāpums, par ko būs jāatbild kuģa īpašniekam.

Vaino glābējus
I. Fiksu “Kursas Laikam” nav izdevies sazvanīt. Ziņu aģentūrai LETA I. Fikss atzinis, ka notikušajā traģēdijā saskata glābšanas dienestu vainu. I. Fikss paudis viedokli, ka Latvijā vispār neesot glābšanas dienesta, kas ar šādu situāciju varētu tikt galā. “Visi skatījās, kā kuģis ar visu komandu grimst, un neko nevarēja izdarīt,” teicis I. Fikss.

Līdzīgi domā arī kuģa “Ugāle” īpašnieks Normunds Veļičko. “Ugāle” otrdienas vakarā bijusi gatava palīdzēt “Beverīnai”. “Kamēr atradām troses un salikām uz kuģa visu nepieciešamo, “Beverīna” jau bija nogrimusi,” saka N. Veļičko. Turklāt viņš norāda, ka atbildīgie nemaz nav gribējuši “Ugāli”

Pievieno komentāru

Liepājā