Mikroautobusiem atļauts apstāties tikai pieturvietās

No 1. janvāra Liepājā pasažieri sabiedriskajā transportā drīkst iekāpt un izkāpt no tā tikai īpaši paredzētās pieturvietās. Tas jāievēro arī mikroautobusu šoferiem un pasažieriem.

Braucot ar maršruta taksometriem, iedzīvotāji bija pieraduši izkāpt un iekāpt sev ērtākajā vietā. Vadītāji apstājās pēc pasažieru pieprasījuma, kas bieži radīja bīstamas situācijas citiem satiksmes dalībniekiem vai aizkavēja transporta plūsmu ielās.
Domā par pasažieru drošību
“No Autopārvadājumu likuma izslēgts pants, kas noteica, ka eksistē
maršruta taksometri. Pēc esošās likumdošanas tagad Liepājā pasažieru pārvadājumus veic lielāki un mazāki autobusi pamata un ārpus pamata maršrutu tīkla,” informē Liepājas pilsētas domes Satiksmes infrastruktūras daļas vadītājs Oskars Špickopfs. Ārpus pamata maršrutu tīklu apkalpo mazie autobusi, kuru ietilpība ir līdz 16 sēdvietām. Autobusiem, lai uzņemtu vai izsēdinātu pasažierus, turpmāk atļauts apstāties tikai īpaši paredzētās pieturvietās.
Drošības jautājumi ir vieni no svarīgākajiem, par ko jādomā pasažieru pārvadātājiem un satiksmes organizētājiem. 2007. gada 15. jūlijā pieņemts Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums, kas regulē pasažieru pārvadājumus atbilstoši Eiropas standartiem, nosakot arī stingrākas drošības prasības.
“Tagad pasažieriem un autovadītājiem Liepājā būs lielāka drošība. Viņi zinās, kur autobuss apstāsies, tāpēc tiks novērsta straujā bremzēšana,” skaidro O. Špickopfs. Viņš norāda, ka ir runāts ar pasažieru pārvadātāju firmu pārstāvjiem par jauno kārtību. “Attieksme ir atšķirīga – citam tas liekas saprotami, bet citi šādas normas ieviešanu it kā nesaprot,” novērojis Satiksmes infrastruktūras daļas vadītājs. Firmu īpašnieku pretreakciju viņš saista ar bažām par iespējamās peļņas samazināšanos.

Šaubās par konkurences godīgumu
SIA “Liepājas tūre” valdes loceklis Jānis Beļaks nepiekrīt viedoklim, ka izmaiņas saistāmas tikai ar stingrāku drošības kontroli. “Kādam mēs vienkārši traucējam – ne tieši Liepājā, bet vispār Latvijā. Pēc regulas tas nav bizness, bet pasažieru pārvadājums ar dotāciju. Ir saradies daudz uzņēmēju, kas vēlas iegūt pārvadājumus regulārajos maršrutos un saņemt dotācijas,” sašutumu pauž J. Beļaks.
Viņš ir neizpratnē par to, kāpēc neatļauj apstāties tikai tā dēvētajiem mikroautobusiem. “Ja Ceļu satiksmes noteikumi ļauj apstāties jebkuram un uzņemt vai izlaist pasažieri, kāpēc tieši “maršrutkas” nevar to darīt?” jautā J. Beļaks.
Pasažieru pārvadātājiem ir arī liela neskaidrība par turpmāko darbību. SIA “Liepājas tūre” valdes loceklis ir neizpratnē par īpašo situāciju Liepājā, kas atšķiras no citu pilsētu prakses, kur apliecinājumi par pārvadājumu veikšanu izsniegti vismaz uz gadu un ir jau zināmas konkursa prasības. “Vienīgā pilsēta Latvijā, kur apliecinājums iedots tikai uz pusgadu, ir Liepāja. Ko mēs darīsim pēc tam?”

Prasību izpildi kontrolēs regulāri
Liepājas rajona padomes Sabiedriskā transporta komisijas vadītāja Arta Brauna skaidro, ka ir vienošanās ar Liepājas pilsētas domi par kārtību, kuru ievēro rajona maršrutu veicēji, braucot pa Liepāju. “Saprotu pasažierus, kuriem ir ērti, ka piestāj jebkurā vietā. Taču ir noteikta kārtība, kas jāievēro,” uzskata A. Brauna.
Ceļu policijas priekšnieks Madars Kleinbergs atzīst, ka situācija, salīdzinot ar pagājušo gadu, ir uzlabojusies. “Uzņēmēji jau ir pietiekami brīdināti. Viņi arī zina, ka var nesaņemt licences pagarinājumu, ja būs reģistrēti daudzi pārkāpumi. Pamazām situācija uzlabojas,” novērojis M. Kleinbergs.
Ceļu policijas priekšnieks uzskata, ka pasažierus “pāraudzināt” varēs paši šoferi, vienkārši neapstājoties neparedzētās vietās. “Pie mums cilvēki ir par daudz izlutināti, prasot apstāties ik pa pārsimts metriem. Paši “maršrutnieku” šoferi bija par daudz “aplaidušies”, apstājoties jebkurā vietā. It kā viņi ievēro pasažieru intereses, bet tas ir uz riska robežas,” uzskata M. Kleinbergs.
Autobusu šoferus var sodīt par apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpumu, cits sods pagaidām nav paredzēts. Kā domā M. Kleinbergs, Liepājā policisti tiks galā ar pārkāpēju kontroli, taču šaubās, vai tikpat veiksmīgi tas izdosies arī galvaspilsētā. Ja valstī tiks reģistrēts liels pārkāpumu skaits, iespējams, sods ar laiku varētu kļūt arī bargāks.
Ceļu policisti turpmāk pastiprināti kontrolēšot arī citu noteikumu ievērošanu. M. Kleinbergs informē, ka pēdējā laikā veikti reidi, lai pārbaudītu pasažieru skaitu autobusos. Kā vienu no nopietnākajiem pārkāpumiem ceļu policists min pagājušā gada nogalē konstatēto pārkāpumu autobusa reisā Liepāja–Aizpute, kur mikroautobusā kājās stāvējuši septiņpadsmit pasažieru. “Nav noslēpums, ka šoferi rīkojas pēc īpašnieku gribas un ņem autobusā visus, cik var,” secina M. Kleinbergs. Turpmāk policisti centīšoties novērst šīs riskantās situācijas.
Par jauno noteikumu prasībām speciālisti rīkos skaidrojošas kampaņas un brīdinās gan šoferus, gan pasažierus. M. Kleinbergs novērojis – lai ideja nonāktu līdz cilvēku apziņai, jāpaiet vairākiem gadiem: “Ceru, ka ar “maršrutniekiem” tik ilgi neies.”

Pievieno komentāru

Liepājā