Liepājas ostā pērn par 5,9 procentiem palielinājies kravu apgrozījums

2015.gadā Liepājas ostas stividorkompānijas pārkrāvušas 5,6 miljonus tonnu kravu, kas ir par 5,9% vairāk nekā 2014.gadā un ir otrs lielākais kravu apgrozījums pēc Liepājas ostas darbības atjaunošanas 1991.gadā, atpaliekot tikai no 2012.gada rādītājiem, aģentūru LETA informēja Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.

Pagājušajā gadā sasniegtie rezultāti liecina, ka Liepājas osta spēj strādāt ar pozitīvu bilanci arī sarežģītos ģeopolitiskos un ekonomiskos apstākļos, meklējot jaunas kravas un inovatīvus risinājumus, kā arī ostas uzņēmējiem un Liepājas SEZ pārvaldei sadarbojoties dažādu jautājumu risināšanā, uzsvēra Liepājas SEZ pārvaldnieks Guntars Krieviņš. Viņš norādīja, ka 2015.gadā Liepājas osta līdz ar nozīmīgu attīstības projektu realizāciju ir "sasniegusi noteiktu kvalitatīvu attīstības līmeni".

2015.gadā Liepājas ostas kompānijas pārkrāvušas 5 611 441,66 tonnas dažādu kravu. Tradicionāli lielākā kravu grupa bija beramkravas, kas veidoja 70% no visām kravām jeb 3,9 miljonus tonnu. Beramkravu pārkraušanas apjomi pērn, salīdzinot ar 2014.gadu, pieauguši par 7,9%. Lielāko daļu beramkravu 2015.gadā veidoja labība un labības produkti, tāpat lielā apjomā pārkrauti celtniecības materiāli, koksnes šķelda, minerālmēsli un koksa smalkumi.

"Beramkravas un tieši lauksaimniecības kravas pēdējo gadu laikā dominē Liepājas ostā, un ne tikai aktīvajā graudaugu sezonā. Ostas uzņēmēji visa gada garumā spēja nodrošināt stabilu lauksaimniecības kravas plūsmu, piesaistot arī jaunas kravu grupas, piemēram, jēlcukuru, kas tranzītā caur Liepājas ostu no Dienvidamerikas tika nogādāts Krievijā," uzsvēra Liepājas SEZ pārvaldnieks.

Krieviņš arī norādīja uz divām inovācijām beramkravu segmentā. Liepājas ostā pērn pārkrauta lielākā koksnes šķeldas krava, kas, sadarbojoties ostas kompānijām "Laskana" un "Ekers Stividors LP", tika uz vietas ostā saražota, iekrauta kuģī un eksportēta uz Turciju. Savukārt "Liepaja Bulk Terminal" eksperimentālā kārtā pērn veica kuģa iekraušanu atklātā jūrā, kas, turpinoties tendencei kuģiem un kravām kļūt arvien lielākiem, dotu iespēju kuģī iekraut visu kravu. "Eksperiments bija veiksmīgs, un tas, nenoliedzami, palielina arī ostas konkurētspēju," norādīja Liepājas SEZ pārvaldnieks.

Otra lielākā kravu grupa Liepājas ostā 2015.gadā bija ģenerālkravas - pārkrauts 1,3 miljoni tonnu, veidojot 24% no visām kravām. Ģenerālkravu segmentā jau vairākus gadus stabilākā kravu grupa ir ro-ro kravas - pērn tās pārkrautas 614 000 tonnu apjomā, ko nodrošināja regulāra prāmju satiksme ar Vāciju un Zviedriju. Ro-ro kravu plūsmu pērn gan negatīvi ietekmējušas sankcijas pret Krieviju un Krievijas rubļa devalvācija, ko ostas stividorkompānija "Terrabalt" kompensējusi ar dažādu projektu kravām, piemēram, AS UPB dzelzsbetona konstrukciju pārkraušanu un NATO militārās tehnikas un aprīkojuma tranzītu, norādīja Liepājas SEZ pārvaldē.

Otra lielākā kravu grupa ģenerālkravu segmentā ir kokmateriāli - pērn tie pārkrauti 493 500 tonnu apjomā. 2015.gadā melnā metāla un tā izstrādājumu kravu bija vairāk nekā 2014.gadā, tomēr ievērojami mazāk, nekā bija plānots. Tas saistīts ar AS "KVV Liepājas metalurgs" neregulāru darbību un dīkstāvēm. Kā norādīja Liepājas SEZ pārvaldnieks, 2015.gads parādīja, ka osta var strādāt ar pozitīviem rādītājiem arī bez "KVV Liepājas metalurga" kravām, un, ja 2016.gadā uzņēmums strādās stabili, tas var dot tikai kravu apgrozījumu pieaugumu Liepājas ostā.

Lejamkravu apgrozījums 2015.gadā Liepājas ostā bija 362 800 tonnas un veidoja 6% no visām ostas kravām.

No ostas stividorkompānijām 2015.gadā lielāko kravu apgrozījumu nodrošināja "Liepāja Bulk Terminal", pārkraujot 2 150 308 tonnas kravu, kas ir par 6,2% vairāk nekā gadu iepriekš. Otrs lielākais kravu apgrozījums bija ostas stividorkompānijai "Ekers Stividors LP", kas 2015.gada septembrī pārņēma uzņēmuma "Liepājas osta LM" aktīvus un pakāpeniski kāpina kravu apgrozījumu, gan piesaistot jaunas kravas, piemēram, bagātinātās ogles, gan sadarbojoties ar citām ostas kompānijām kopīgos projektos. 2015.gadu "Ekers Stividors LP" noslēdza ar 1 494 489 tonnu kravu apgrozījumu, kas ir par 26,7% vairāk nekā 2014.gadā.

2015.gadā lielākais kravu apgrozījuma pieaugums - par 451,1% - bija stividorkompānijai "Mols L", kas palielināja kravu apgrozījumu no 43 575 tonnām 2014.gadā līdz 240 156 tonnām 2015.gadā. Kā pastāstīja "Mols L" valdes loceklis Jānis Zvirbulis, nomainoties uzņēmuma vadībai un menedžmentam, tika sākta aktīvāka darbība kravu piesaistē un apstrādē un tas arī esot devis iespēju tik ievērojami palielināt kravu apgrozījumu 2015.gadā. "Mols L" kravu apgrozījumu plāno palielināt arī 2016.gadā, piesaistot jaunas kravu grupas.

Kopumā Liepājas ostā 2015.gadā apkalpoti 1343 kuģi, iebraukuši un izbraukuši 39 782 pasažieri.

Pievieno komentāru

Liepājā