Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Zināma visa festivāla "Zemlika" koncertu programma

Publiskoti vēl piecu mūziķi un kolektīvi, kas 19. un 20. oktobrī uzstāsies mūzikas, mākslas un vietējās ražas festivālā “Zemlika” Durbē. Līdz ar kanādiešu elektroniskās popmūzikas mākslinieka Greiema van Pelta, itāļu okultās psihedēlijas dueta “Father Murphy”, industriālās tehno mūzikas producenta “S S S S” no Šveices, amerikāņu perkusionista “Man Forever”, poļu tautas mūzikas dueta “Żywizna” un Valda Atāla vārdu nosaukšanu, nu zināma visa festivāla koncertu programma, informē festivāla organizatori.

Kanādiešu mūziķa Greiema van Pelta (Graham Van Pelt) vārds daudziem varētu būt svešs, jo tikai dienu pirms viņa uzstāšanās festivālā “Zemlika” Monreālas izdevniecības “Arbutus Records” paspārnē nāks albums “Time Travel”. Mūziķa debijas albums. Debijas albums ar paša, ne skatuves vārdu.

“Es gribu būt tik nenoslēpumains, cik vien varu,” saka pats van Pelts, kurš iepriekš bijis pazīstams ar skatuves vārdu “Miracle Fortress” (2007. gadā viņa albums “Five Roses” piekāpās Patrika Vatsona (Patrick Watson) ierakstam “Polaris balvu pasniegšanā) vai kā grupas “Think About Life” dalībnieks. Nu, jau pirms vairākiem gadiem pārcēlies no Monreālas uz dzīvi Toronto, mūziķis vēlas būt vienkārši Greiems van Pelts. Pametis dzimto pusi, redzot senus draugus izmaināmies un pazīstamas vietas kļūstam svešas, Greiems radījis, iespējams, personīgāko un godīgāko ierakstu līdz šim. Muzikāli tajā kāds saklausīs mūziķa vienaudzēm un līdzgaitniecēm Džesijai Lanzai (Jessy Lanza) vai Kellijai Lī Ouensai (Kelly Lee Owens) raksturīgu rotaļīgumu un viņš pats nenoliegs hausmūzikas grandu Lerija Hērda (Larry Heard), Vinsenta Floida (Vincent Floyd) vai “Maurizio” ietekmi uz savu muzikālo gaumi jaunībā, taču “Time Travels” ir viņš, Greiems van Pelts, un viņa Roland SH-101 sintezators visa albuma pamatā.

“Viņu [“Arbutus Records”] līdzšinējo izdevumu diskogrāfija manī pasā rada māju sajūtu. Tur ir mūzika vēlām naktīm, atmosfēriskā mūzika, un tā visa ir nudien patiesa, neizpušķota, bezkompromisu,” par sadarbību ar izdevniecību jaunā ieraksta gaidās izteicies pats van Pelts.
Greiema van Pelta viesošanās Durbē iespējama ar Kanādas vēstniecības Latvijā atbastu.
Greiema van Pelta dziesma “Mountainside”:
https://youtu.be/TFtKqS69A5M

Pārkāpjot kādu nerakstītu, bet iepriekš cieti ievērotu principu – mūziķiem un to kolektīviem Durbē neatgriezties festivāla “Zemlika” ietvaros, notiek likumsakarīgs izņēmums. Ar koncertu festivālā atgriežas itāļu okultās psihedēlijas duets “Father Murphy”. Kopš “Zemlikas” pirmsākumiem un mūziķu pirmās uzstāšanās tajā 2012. gadā, “Father Murphy” Latvijā pabijuši vēl pāris reižu. Gan ar solo koncertu, gan kopīgas turnejas ar Jarboe ietvaros vēl nesen, pagājušā gada oktobrī Rīgā. Federiko Zanatas (Federico Zanatta) un Kjaras Beratino (Chiara Berattino) atgriešanās “Zemlikā” iemesli ir vairāk, taču galvenais – caur un cauri emocionāls. Festivāla labi draugi, kuri ar līdzšinējiem koncertiem par tādiem kļuvuši arī daļai vietējās publikas, jau laiku atpakaļ paziņoja, ka albums “Rising. A Requiem for Father Murphy” (klajā nāca šogada pavasarī) ir viņu pēdējais un šobrīd jau iesāktā turnejā ir “Father Murphy” atvadas no klausītājiem.

Savas pastāvēšanas laikā duets ir kļuvis par vienu no interesantākajiem un īpatnējākajiem formējumiem itāļu nepopulārajā mūzikā. Nepagurstoša ceļošana pa pasauli un emocijām un skaņām pārblīvētās koncertuzstāšanās ir allaž bijušas kaut kur starp rituālu un māksliniecisku performanci. Žurnāls “The Wire” recenzijā savulaik centies asprātīgi “Father Murphy” mūziku ievietot starp “bēru atmosfēru, mājās gatavotu Morikoni (itāļu filmu mūzikas autors Ennio Morricone – aut.) un spēļu “Goblin” (pazīstama itāļu psihedēliskās rokmūzikas grupa – aut.), kuru vecais vells Dario (Dario Argento, kulta šausmu kino režisors – aut.) noteikti ņemtu par labu esam”.

Kas ar tēva Mērfija diviem bērniem notiks nākotnē, nezina ne viņi paši, ne mēs. Skaidrs vien tas, ka 19. oktobra vakarā atvadas no tiem Durbē būs cieņpilnas un sirsnīgas.
“Father Murphy” skaņdarbs “Rising. A Requiem For Father Murphy”:
https://youtu.be/Y9W7HUmehHo

“S S S S” ir producenta un mūziķa Zāmuela Zāvenberga (Samuel Savenberg) skatuves vārds. Tas reizē ir mēģinājums atšķirīgajā un atkārtojumos, autora vārdu sadalot pirmreizinātajos, kuri ir vienlīdzīgi un atšķirīgi vienlaikus. Kā apgalvo pats mūziķis, atkārtošanās kā konceptuāla virzība un fiziskas izmaiņas ir viņa pašizpausmes pamatu pamatā. Īpaši, ja runa ir par realitātes uztveri un attieksmi pret jau zināmo un tā atražošanu.

Ar 2015. gadā klajā nākušo ierakstu “Just Dead Stars For Dead Eyes” Zāmuels atmeta savai mūzikai iepriekš raksturīgo tehno-industriālo “ietērpu” un pievērsās dūcošiem, rūcošiem rēgiem, dreifējošiem ritma treniņiem, izirušiem lauka ierakstiem un tāltālām harmoniju atbalsīm. Šobrīd Zāmuels Zāvenbergs turpina uzstāties klubos un festivālos no Milānas līdz Berlīnei, no Berlīnes līdz Maskavai (Durbe ir pa ceļam), kā arī Bernē studē mūziku un mediju mākslu, raksta presē par Šveices klubu kultūru un vada nelielu laikmetīgās okultās mūzikas izdevniecību “Edition Gris”. Kā saka dažs labs kritiķis, “Throbbing Gristle”, “SPK” un “Haus Arafna” klausītāji var būt mierīgi. Klāt ir jaunu bezkompromisu mākslinieku paaudze.

“S S S S” viesošanās Durbē iespējama ar Šveices Mākslas padomes “ProHelvetia” atbastu.
“S S S S” skaņdarbs “Techno Machismo”:
https://soundcloud.com/gewissheit/techno-machismo

“Man Forever” ir perkusionista Džona Kolpitsa (John Colpitts) viena no muzikālajām inkarnācijām. Viņš zināms arī kā “Kid Millions”, kā Ņujorkas eksperimentālās rokmūzikas ansambļa “Oneida” dibinātājs, kā bezbailīgs, zinātkārs un vienmēr novatorisks mūziķis un komponists.

“Man Forever” pēdējā, pagājušogad “Thrill Jockey” paspārnē klajā nākušā albuma “Play What They Want” ierakstā bez Lorijas Andersones (Laurie Andeson) un “Yo La Tengo” piedalījušies arī trio “TIGUE” mūziķi, kuri “Zemlikā” viesojās pirms diviem gadiem. Arī Džons Kolpits pirms sava solo koncerta Durbē pasniegs perkusiju meistarklasi, kurā piedalīties aicināts ikviens.
“Ja šo var dēvēt par Ņujorkas albumu, tad tas ir postmodernas tagadnes albums, kurš levitē virs pārbāztas urbānas klaustrofobijas un ved mūs kalnos, kuri ir pārāk cēli, lai tos salīdzinātu ar debesskrāpjiem,” par “Man Forever” tēlaini izteicies medijs “Exclaim!”. Neparasti, svaigi un pārsteidzoši? Jā!

Džona Kolpitsa viesošanās Durbē iespējama ar ASV vēstniecības Latvijā atbastu.
“Man Forever” izpilda skaņdarbu “The Clear Realization” kopā ar trio “TIGUE”:
https://vimeo.com/91666096

“Żywizna” ir atšķirīgu paaudžu mūziķu Rafaela Rogiņska (Raphael Rogiński) un Genovevas Lenarčikas (Genowefa Lenarcik) duets no Polijas. Vēl vairāk – mūziķi savu radošo darbību saista tieši ar Kurpie reģionu, tā kultūrvēsturiskā mantojuma izpēti un nodošanu nākamībai ar savu interpretāciju starpniecību. Rafaels ir labi zināms ģitārists, komponists un izpildītājmākslinieks, kurš skolojies džezā un klasiskajā mūzikā, līdztekus studējot arī muzikoloģiju  un etnomuzikoloģiju. Ar dziļām saknēm ebreju kultūrā, R. Rogiņskis aizraujas ar aizmirstībai lemtu tradīciju izpēti, mēģinot palīdzēt tai izdzīvot un tulkojot to mūsdienu cilvēkiem saprotamā valodā. Kurpie reģions un tam raksturīgais dialekts (“Żywizna” tajā nozīmē “daba”), riti, lēnie dziedājumi, kuros viena zilbe var tikt stiepta caur vairākiem toņiem – tas viss aizrauj Rafaelu Rogiņski jo īpaši. Un ne tikai – viņš bieži sadarbojas un uzstājas kopā ar beduīnu mūziķiem, mūziķiem no Turcijas, Āfrikas, Lapzemes, Armēnijas un citām zemēm. Arī amerikāņu t. s. “primitīvā ģitārmūzika” un 60./ 70. gadu blūzs un rokmūzika iedvesmot Rafaela ģitārspēli.

Pārsteidzoša ir Genovevas Lenarčikas muzikālo gaitu attīstība, jo līdz pat 2015. gadam kundze no Korbijas ciema nebija uzstājusies plašākas publikas priekšā. Togad viņa pirmo reizi kāpa uz lielākas skatuves Pasaules festivālā, jo iepriekš viņa bija dziedājusi vien mājās un ciema sanākšanās. Kādudien ap to laiku viņa radio izdzirdēja raidījumu par Kurpie folkloras pētījumiem, fonā skanot izdevniecības “PAN” mākslinieku ierakstiem kopā ar viņas vectēva Staņislava Bržozovska dziedājumiem. Pārsteigtā Genoveva uzmeklēja šos etnomuzikologus, kuri interesējās par viņas dzimto pusi un bija uzgājuši liecības par viņas vectēvu, un tas rezultējās kundzes pirmajā uzstāšanās reizē minētajā festivālā. Pateicoties tik ilgai mākslinieciskajai izolācijai, Genovevas dziedāšanas maniera ir saglabājusies jebkādu ietekmju neskarta, tāpēc viņas priekšnesumiem piemīt pārsteidzošs arhaisma un tīrradnības šarms.
“Żywizna” uzstājas festivālā “Ethno Port” Poznaņā:
https://www.youtube.com/watch?v=29IyP7u8E8k

Visbeidzot, festivāla koncertu programma kļūst pilnīga ar Valda Atāla piedalīšanos tajā. Vai gan ir, ko piebilst par gleznotāju, rakstnieku un mūziķi, kurš izpilda dziesmas tikai ar savu mūziku un tekstiem, un par kuru zina un runā gan citi, gan Valdis pats, īpaši – nesen klajā nākušajā dzīvesstāstā “Elles debesis”? Ja nu vien to, ka uz Durbi mākslinieks nebrauks viens. Ar viņu kopā uzstāsies arī tuvākie domubiedri – multi-instrumentālists un bijušais Amerikas latviešu grupas “Akacis” solists un ģitārists Arnolds Kārklis un Egons Pičners jeb dzejnieks ar pseidonīmu “EgA”, kurš mūzikā izpilda savu dzeju ir vairāku mūzikas projektu autors un nesen izdevis ierakstu “Balādes”.
Valda Atāla dziesma “Ja Tu būtu”:
https://www.youtube.com/watch?v=nGdIkMWUnaU&feature=youtu.be

Biļetes uz astoto mūzikas, mākslas un vietējās ražas festivālu “Zemlika” 19. un 20. oktobrī Durbē nopērkamas elektronisko biļešu tirdzniecības vietnē internetā – Bezrindas.lv. To cena šobrīd – 26.00 EUR. Festivālam tuvojoties, biļtes kļūs dārgākas. Pārdošanā ierobežots skaits biļešu.

Pievieno komentāru

Durbes novadā