Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Pārraudzības iestādes maiņa draud palielināt tehnikas bīstamību

Jau nākamnedēļ pašvaldības saņems traktortehnikas tehniskās apskates grafikus. Vienlaikus tiek “lauzti šķēpi”, kura iestāde to veiks turpmāk.

Iespējams, ka Zemkopības ministrijas (ZM) pārraudzībā esošās Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras (VTUA) funkcijas pārņems Satiksmes ministrijai padotā VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD). Ministru Kabineta lēmuma par to vēl nav. “Turpinām strādāt un apkalpot cilvēkus,” saka VTUA Liepājas rajona nodaļas vadītājs Jānis Siliņš.

VTUA un CSDD funkcijas un sniegto pakalpojumu specifika ir atšķirīga, norāda ZM. Vairāk nekā 45 gadus traktortehnikas uzraudzība Latvijā ir bijusi atdalīta no pārējā autotransporta, kā tas ir daļā Eiropas valstu. Arī pašlaik ES direktīvas ar prasībām riteņtraktoriem un pašgājējām mašīnām un ar to sertifikāciju saistītie jautājumi esot nošķirtas no autotransporta normatīvajiem aktiem.

Salaiž šķērsām
“Var droši apgalvot, ka, salīdzinot ar aģentūru, pakalpojumi lauksaimniekiem būs pieejamāki,” saka CSDD Liepājas rajona nodaļas priekšnieka vietnieks Arnis Jekste.

“Tas ir galīgi garām,” teic Vērgales pagasta lauku attīstības speciāliste Rudīte Bērziņa. Tehniskā apskate tiek organizēta trīs pagasta vietās, un zemnieki izvēlas, kura viņiem izdevīgāka. Ja kādam tehnikas parks lielāks, inspektors dodas uz viņa sētu. Daudzi vērgalnieki izmantojuši iespēju apskates dienā uz vietas nokārtot traktora vadīšanas eksāmenu. “Nespēju iztēloties, kā tas varētu būt,” R. Bērziņa teic par tehnikas apskati CSDD.

“Ja kaut kas normāli notiek, to vajag salaist šķērsām. Doma varbūt nav slikta, bet neesam uz to gatavi,” saka KS “Vērgale 1” izpilddirektors Ēriks Lūks.

J. Siliņš stāsta, ka VTUA inspektori personīgi zina rajona zemniekus un viņu mājas. Apskašu reizes esot arī informatīvas sapulces.
ZM informē, ka kārtot traktortehnikas vadītāja tiesību iegūšanas eksāmenus un iegūt vadītāja apliecību var visās 26 VTUA nodaļās, savukārt CSDD šie pakalpojumi ir pieejami tikai desmit reģionālajās nodaļās.

Apdraud drošību
Tehniskās apskates traktoriem, iespējams, vispār tiks atceltas, stāsta A. Jekste. “Vai tas būtu pareizi? Tehnika ir veca, un reizi gadā būtu jāapskata,” uzskata J. Siliņš. “Par skaistām acīm cauri nelaiž,” VTUA inspektoru darbu raksturo Vecpils pagasta lauksaimnieks Vitālijs Stasis.

“Ja palaidīs pašplūsmā, tehnika kļūs bīstama,” uzskata Ē. Lūks. Tagad vīri esot spiesti to kaut elementāri sakārtot.
ZM uzskata, ka šāds CSDD priekšlikums ir pretrunā ar tās funkciju – veikt visas darbības, kas saistītas ar ceļu satiksmes drošību.
A. Jekste norāda, ka CSDD apskates varētu aizstāt ar pārbaudēm uz ceļiem, kas notiktu pilnīgi bez maksas. Tās rīcībā esošā tehnika un speciālisti ļaujot to pilnībā nodrošināt. “Tā ir otra galējība,” uzskata V. Stasis. “Ceļu policistu vidū ir gudri puikas, bet vai visi zinās traktoru specifiku, piemēram, tik svarīgās bremžu sistēmas?” šaubās Ē. Lūks.

Radīsies situācija, ka atsevišķiem traktoriem tā tiks veikta vairākas reizes, bet citiem kontrole nenotiks vispār, norāda ZM. Turklāt jau šobrīd ir paredzēta iespēja neveikt apskati traktortehnikai, ko izgatavotājs nav paredzējis izmantošanai ceļu satiksmē un kas ir reģistrēta kā speciālā.

Atceļot tehniskās apskates, jāmaina virkne valsts likumu un noteikumu, uzsver J. Siliņš. Piemēram, joprojām ir spēkā noteikumi, ka, braucot bez apskates, jāmaksā 40 latu sods un tiek piešķirti divi soda punkti.
Pret jauno sistēmu iebilst arī lauksaimnieku sabiedriskās organizācijas.

Sola lētāk

ZM norāda, ka šobrīd lētāki ir VTUA sniegto pakalpojumu izcenojumi. Varam paši izdzīvot, arī nepaaugstinot cenas, rēķina J. Siliņš.
CSDD sniegtie pakalpojumi lauksaimniekiem būs lētāki, ērtāki un kvalitatīvāki, apgalvo A. Jekste. Viņš uzskata, ka ir uzsākta dezinformācijas kampaņa traktortehnikas īpašnieku maldināšanai.

Visi nepieciešamie aprēķini vēl neesot veikti, taču visticamāk maksa par pakalpojumiem samazināšoties. A. Jekste norāda faktorus, kas to varētu veicināt. Pirmkārt, traktortehnikas reģistrācijai neesot nepieciešama apjomīga datu apstrāde un pārbaude starptautiskajos reģistros. Otrkārt, tās dokumentiem neesot tik stingras prasības kā automobiļiem. Nebūšot nepieciešams izbraukt pie klienta pārreģistrēt piekabi, jo to veikšot CSDD nodaļā, neuzrādot konkrēto tehnikas vienību.

Līdz funkciju pārņemšanai daļa zemnieku par apskati jau būs samaksājuši, J. Siliņš vērš uzmanību.

ZM norāda, ka būtiski var sadārdzināties transportlīdzekļa apdrošināšana, ja apdrošinātājiem tā būs jāveic traktoriem, par kuru reālo tehnisko stāvokli nebūs objektīvas informācijas. VTUA sniedz arī izziņas Valsts ieņēmumu dienestam, bankām, līzinga kompānijām. J. Siliņš pieļauj, ka traktortehnikai tiks uzlikts ceļa nodoklis.

Naudu grib katrs

A. Jekste norāda, ka katram traktortehnikas vadītājam ir arī autovadītāja apliecība. Šobrīd vadītājiem ir nepieciešams doties uz divām institūcijām un saņemt divus dokumentus. Pēc reorganizācijas būtu jāapmeklē tikai viena iestāde, jāmaksā par vienu drošu un starptautiski atzītu dokumentu.

ZM uzskata, ka abu iestāžu izsniegtie vadītāju kvalifikācijas dokumenti nav uzskatāmi par līdzvērtīgiem, jo autovadītāja apliecība dod iespēju tikai vadīt transportlīdzekli ceļu satiksmē, turpretī traktortehnikas vadītāja apliecība – veikt arī dažādas operācijas un darbības.

Vai CSDD būs speciālisti, kuri varēs pieņemt praktisko braukšanu, piemēram, ar specializēto meža tehniku, ekskavatoriem, šaubās J. Siliņš. 

“Tie ir tikai vārdi, naudu paņemt grib katrs,” CSDD sacītajam neuzticas arī V. Stasis.
VTUA izsniegtie dokumenti būs spēkā līdz to derīguma termiņa beigām vai līdz brīdim, kad to atjaunošanu noteiks likumdošana. 

Pievieno komentāru

Aizputes novadā