Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

3 pazīmes, pēc kā novērtēt pagājušās sezonas ziemas riepas

Ikviens autovadītājs būtu ļoti atvieglots, ja zinātu, ka šoruden nav jāmeklē, kur izdevīgāk iegādāties jaunas ziemas riepas. Tas ģimenes budžetam tiešām būtu liels atvieglojums, jo pilns jaunu riepu komplekts izmaksā vismaz divsimt eiro, bet, ja skatās uz tām pašām labākajām un arī zināmākajiem zīmoliem, tad vēl krietni dārgāk.

Tāpēc auto īpašnieki parasti cer, ka ar tām ziemas riepām, kas izmantotas iepriekšējos gados, varēs iztikt vēl vienu sezonu. Un tā tiešām var būt, ka ziemas riepas ir vēl gana labas, lai droši tās izmantotu arī šajā ziemā. Galu galā, ja ir pirktas jaunas un labas riepas, tad tās taču uzticami kalpo vairākus gadus.

Tomēr nekad nevar tā īsti prognozēt, cik garš būs riepu kalpošanas mūžs, jo tas atkarīgs no dažādiem faktoriem: nobraukuma, ceļu seguma stāvokļa, braukšanas paradumiem, arī auto tehniskā stāvokļa un tā, cik kvalitatīvas ziemas riepas ir iegādātas. Tāpēc vispareizāk būtu riepu stāvokli uzmanīgi novērtēt pēc vairākiem faktoriem.

1. Kāds ir protektora dziļums?

Protams, ka noteicošais un vislabāk diagnosticējamais faktors, kas liecina par to, vai riepas ir vai nav izmantojamas satiksmē, ir to protektora dziļums. Latvijas likumdošana nosaka, ka ziemas riepām ir jābūt vismaz 4mm dziļam protektoram. Tātad — pirmais solis, kā novērtēt vecās ziemas riepas, ir izmērīt protektora dziļumu.

Kā mērīt?

* Vislabāk to var izdarīt ar digitālo protektora mērītāju, kam būs visprecīzākie dati, tomēr ne visi var gribēt iegādāties šādu ierīci. Var sarunāt un aizņemties no kādā. Vai arī šos mērījumus veikt autorizētā servisā.
* Protams, ka var izmantot arī citas nelielas mērierīces, ko var ievietot starp riepas protektora rievām, bet te jārēķinās, ka mērījums var būt arī neprecīzs.
* Jāatceras, ka mērījumus vislabāk veikt riepas vidū, nevis ārmalās. Tā mēra arī policisti, kas var jebkurā brīdī apturēt auto un veikt protektora mērījumus.

Ko secināt?

Ja protektora dziļums ir tikai nedaudz virs atļautās normas vai tieši 4mm, tad jau ir skaidrs, ka riepas ir ļoti tuvu sava dzīves cikla beigām. Un lēmums ar tādām vēl braukt gaidāmajā ziemā ir ļoti riskants, jo šādu riepu uzvedību nevar prognozēt. Tās var būt bīstamas. Un jāatceras, ka tām būs pagarināts bremzēšanas ceļš.

Jāpaskatās arī tas, vai nav redzami ražotāja iestrādātie riepu nodiluma indikatori. Ja tā ir, tad tādas ziemas riepas nedrīkst vairs izmantot.

2. Vai riepu gumija nav bojāta?

Mērot protektoru, jāatceras, ka ir arī vizuāli jānovērtē riepas un to gumijas stāvoklis. Vai riepu nodilums ir vienmērīgs? Ja redzams, ka vairāk nodilusi ārpuse vai viens sāns, vai tieši vidus, jāsecina, ka bijušas problēmas ar auto tehnisko stāvokli, spiedienu vai savirzi, kas ir radījuši šādus defektus riepām. Ja visām riepām nav vienmērīgs nodilums, ja ir kādi vizuāli pamanāmi defekti, tad tas jau ir būtisks signāls, ka riepas nav uzskatāmas par drošām satiksmei. Pat tad, ja protektors vēl ir atļautajā robežā.

Riepu gumijai jābūt elastīgai, bez plaisām, izdrupumiem, pumpām un citiem defektiem. To visu var novērtēt katrs pats, bet drošības labad var lūgt arī riepu eksperta viedokli servisā.

Kāpēc nevar izmantot riepas ar bojātu gumiju vai defektīvu nodilumu?

Jo tas būtiski izmaina riepas veiktspēju, mazina tās īpašības. Tās nav tik stabilas, nespēj nodrošināt drošus manevrus un bremzēšanu. Minētie defekti var būt radušies gan auto tehniskā stāvokļa dēļ, gan braukšanas paradumu iespaidā, gan no nepareizas riepu uzglabāšanas.

3. Cik riepas ir vecas?

Vēl viens papildu faktors, ko jāskata abu iepriekšējo punktu kontekstā, ir tas, cik šīs ziemas riepas ir vecas. Vairums ražotāju rekomendē riepas ekspluatēt ne ilgāk kā 10 gadus pēc to izgatavošanas. Pēc tam jau vairs nav iespējams novērtēt ietekmi, kas uz riepām bijusi, un izvērtēt, vai tās ir drošas. Ja ziemas riepas ir jau desmit gadus vecas, tad arī labāk nodot tās pārstrādei un doties pēc jauna komplekta.

Kā zināt, cik riepas ir vecas?

Tam nav tieša sakara ar to, cik ilgi tās izmantojat, jo ziemas riepas pēc izgatavošanas var būt vienu vai divus gadus stāvējušas ražotāja noliktavā, arī pārdevēja noliktavā. Tas viss ir pieļaujams un normāli. Bet gads, kurš ir svarīgs, atrodams uz katras riepas. Uz riepām ir četru ciparu kombinācija, kas norāda, kurā gadā un nedēļā riepa ražota. Piemēram, ziemas riepas, kas marķētas ar skaitļiem 1007, ir izgatavotas 2007. gada 10. nedēļā. Tas nozīmē, ka šogad šīm riepām jau aprit desmit gadi. Un tādas vairs nevajadzētu satiksmē izmantot.

Analizējot visus šo faktorus gan atsevišķi, gan visus kopā, atbildīgam un tālredzīgam autovadītājam vajadzētu spēt izsecināt, vai ziemas riepas, kas stāv garāžā vai pagrabā no pagājušās sezonas, spēs uzticami kalpot arī šoziem, aiztaupot diezgan lielus izdevumus.

Reklāmraksti