Raidījums: Lembergs prasa atbalstu gāzes vada atzaram uz Ventspili

Laikā, kad valdība ar lielām grūtībām vienojās par 50 miljonu latu budžeta konsolidāciju, Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) līderis Aivars Lembergs uzstāj, ka jāatbalsta gāzes vada atzars uz Ventspili, svētdien vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".

Tā izbūvei būtu nepieciešamas 100 miljonu eiro lielas investīcijas. Bez Ziemeļkurzemes gazifikācijas Eiropas atbalstam tikšot piedāvāta arī automaģistrāle Ventspils-Rīga, tāpat Liepāja- Maskava, ātrgaitas vilciens uz Maskavu un citi projekti. Eksperti uzskata, ka Lembergs, cīnoties par atbalstu gāzes vada atzaram uz Ventspili, grib panākt sašķidrinātās gāzes termināla būvniecību nevis Rīgā, bet tā sauktajā Kurzemes galvaspilsētā.

Ekonomikas un Ārlietu ministrijai iesniegtajā projektā uzsvērts, ka maģistralā gāzes vada izbūve veicinās rūpniecības uzņēmumu attīstību Kurzemē. Esot divi iespējamie vada izbūvei viens ar pieslēgumu Saldus apkaimē, otrs, kas nodrošinātu Tukuma pilsētas pieslēgšanu.

Kuldīgas gazifikācija ir jau nokavēta. Pilsēta apkurei izmanto šķeldu un jau drīzumā tiks pieslēgta koģenerācijai, norāda raidījums.

Pirms pāris gadiem aprēķinus gāzes vada izbūvei uz Ventspili veica "Latvijas Gāze". Viņi secināja, ka Ventspils virziens nav perspektīvs, būvēt vajadzētu uz Tukumu, Smilteni, Alūksni, Gulbeni, Ludzu un Saulkrastiem, turklāt, lai projekts būtu perspektīvs, pusei no finansējuma jānāk no valsts.

Lembergs, savukārt, uzskata, ka jābūvē ne tikai gāzes vads, bet arī sašķidrinātās gāzes termināls, norāda raidījums. Tas kļūtu ne tikai par Kurzemes, bet visas Latvijas enerģētikas mugurkaulu. Viņaprāt, nauda pēc iespējas vairāk jāprasa Eiropai, citādi to paņemšot citas valstis, tomēr būtu būtu jābūt arī valsts atbalstam. Savukārt gāzes vada projekts ticis izstrādāts jau padomju laikos.

Premjers Valdis Dombrovskis ("Vienotība") skaidri nepasaka vai gāzes vada izbūvi atbalstīs, taču norāda, ka jautājums ir tikai "Latvijas Gāzes" kompetencē. Tomēr skaidrs, ka bez valsts atbalsta gāzes vada būvniecības projekts nevarēs pretendēt uz Eiropas naudām, norāda raidījums.

Turpretī ekonomikas ministrs Artis Kampars ("Vienotība") šaubās, vai gāzes vads būtu liekams prioritāro sarakstā un budžeta konsolidācijas laikā šādu priekšlikumu vispār uzskata par nekoleģiālu. Pēc viņa domām Eiropas atbalstam jāvirza nevis Ziemeļkurzemes gazifikācijas projekts, bet atbalsts autoceļu remontam.

Tai pat laikā enerģētikas eksperti uzskata, ka ar gāzes vada atzaru Lembergs grib novirzīt sašķidrinātās gāzes termināla projekta izbūves vietu par labu Ventspilij. Tieši Latvijas gāzes tirgus liberalizācija būs dzinulis sašķidrinātās gāzes termināla būvniecībai.

Tas nopietni varētu pretendēt uz Eiropas atbalstu, norāda raidījums.

Valdība uzdevusi ekspertu grupai līdz maijam sagatavot slēdzienu par sašķidrinātās gāzes termināla būvniecību. Šāda termināla izmaksas būtu 500 milijoni latu un tas taptu līdz 2014.gadam.

Pievieno komentāru

Ekonomika